Για την ενότητα της Αριστεράς...Για μια πολυκεντρική Αριστερά...Για την ενότητα στη βάση

Τετάρτη 23 Ιανουαρίου 2013

Ο θάνατος του κειμένου στα κοινωνικά δίκτυα

allen-4

Στο Διαδίκτυο συνεχώς μειώνεται η χρήση του λόγου και αναδεικνύεται η εικόνα. Σε αυτό συμβάλλουν οι γρήγορες συνδέσεις αλλά και η κουλτούρα του ζάπινγκ
Της Βάλιας Καϊμάκη
Το ψυχανεμιστήκαμε πέρσι το καλοκαίρι και βεβαιωθήκαμε μέχρι το γύρισμα της νέας χρονιάς, το έχουμε ξαναπεί άλλωστε: τα κοινωνικά δίκτυα καταργούν τις λέξεις και γίνονται κυρίως οπτικά. Ολο και περισσότερες σελίδες ενσωματώνουν μεγαλύτερες και υψηλότερης ανάλυσης φωτογραφίες και βίντεο, ενώ οι σελίδες που βασίζονται αποκλειστικά στην εικόνα κερδίζουν συνεχώς οπαδούς.
Για παράδειγμα, στο facebook η νέα «cover photo» είναι 170% μεγαλύτερη από την προηγούμενη φωτογραφία προφίλ, ενώ επιτρέπεται να γίνουν οι φωτογραφίες «highlight». Οι αναρτήσεις που έχουν φωτογραφία ή βίντεο τραβάνε κατά 120% και κατά 100% περισσότερο την προσοχή από άλλες.
Στο twitter εκτός από τους 140 χαρακτήρες, οι χρήστες μπορούν ν” ανεβάζουν φωτογραφίες χωρίς να χρειάζεται να πάνε αλλού. Επίσης, το pinterest (το θυμάστε από την προηγούμενη εβδομάδα;) έχει 10 εκατ. χρήστες την εβδομάδα και αναπτύσσεται ταχύτερα από οποιοδήποτε άλλο δίκτυο μέχρι σήμερα. Το instagram (πρώην twitter νυν facebook app) για το σύστημα της apple, iOS, ανέβηκε από ένα εκατ. λογαριασμούς στις αρχές του 2011, σε 15 εκατ. μέσα σε έναν χρόνο και σε 27 εκατ. σε τρεις ακόμα μήνες!!!
Γιατί, άραγε, ο κόσμος στρέφεται τόσο έντονα προς την εικόνα; Κατ” αρχάς, το ξέραμε, μια εικόνα είναι χίλιες λέξεις και μια εικόνα δείχνει ευκολότερα (και πληρέστερα) τη διάθεση ή την άποψή μας. Κατόπιν η, όλο και αυξανόμενη, χρήση των έξυπνων κινητών με σύνδεση στο Διαδίκτυο δίνει την ευκαιρία στους χρήστες να έχουν πάνω τους μια φωτογραφική μηχανή αρκετά υψηλής ανάλυσης και έτσι ν” απαθανατίζουν μ” ευκολία χαρούμενες, λυπητερές ή πρωτότυπες στιγμές.
Ταυτόχρονα, οι χρήστες βασίζονται στις εικόνες για να δείξουν στους άλλους ποιοι είναι, τι κάνουν και ποια είναι τα ενδιαφέροντά τους. Κάτι άλλο που έχει σημασία είναι το «κυνήγι», όπως το ονομάζουν οι ειδικοί. Πολλοί χρήστες ασχολούνται με το να βρουν τη «μία» εικόνα που τους εκφράζει κι έτσι «χτενίζουν» δεκάδες (ακόμα και εκατοντάδες, αν πιστέψω τα λόγια φίλων μου) για να την πετύχουν. Το κυνήγι γίνεται, τότε, εξίσου σημαντικό με την ίδια την εικόνα. Τέλος, η κουλτούρα του ζάπινγκ εκφράζεται πολύ καλύτερα μέσα από τις εικόνες, άλλος ένας κοινός τόπος. Οι αρχικοί χρήστες ήταν πιο κοντά στο κλισέ του διανοούμενου ή του κομπιουτερά, ο μέσος σημερινός χρήστης έρχεται απ” ευθείας από την οθόνη της τηλεόρασης.
Από την άλλη, τι περιμέναμε, ότι ο κόσμος θα μπαίνει στο Δίκτυο για να διαβάζει; Πάνε εκείνες οι εποχές που η γνώση όλου του κόσμου ήταν προσβάσιμη από το Δίκτυο… Σήμερα είναι η εικόνα όλου του κόσμου που είναι προσβάσιμη. Ξεκίνησε με το google και τους χάρτες του, στους οποίους ψάχναμε όλοι να βρούμε το σπίτι μας εκεί. Το θυμάστε;
Ας μην ξεχνάμε, όμως, ότι η βάση των πάντων είναι το γρήγορο Διαδίκτυο. Πριν από τις ευρυζωνικές συνδέσεις, κάθε εικόνα ήταν κι ένα βασανιστήριο για τον χρήστη, που περίμενε με τις ώρες να φορτώσει η σελίδα. «Ιmage loading», θυμάστε; Υπήρχε και επιλογή να απενεργοποιήσεις τις εικόνες ή το ονειρεύτηκα; Για να μη θυμηθώ την εποχή που η οθόνη ήταν ασπρόμαυρη (ναι, δούλευα σε Mac τότε) και σας πάω στις απαρχές του web. Πόσα θαυμαστά πράγματα έχουν γίνει τα τελευταία 20 χρόνια, ας απολαύσουμε τις φωτογραφίες τώρα γιατί σε λίγο μπορεί να χαθούν κι αυτές.


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου